
Ρεπορτάζ: Βαγγέλης Τριάντης
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου επικεντρώθηκε στον κίνδυνο των καθυστερήσεων κατά την υλοποίηση των έργων. Κάτι που μπορεί «να επιφέρει είτε συσσώρευση υλοποιούμενων έργων στο τέλος της περιόδου εφαρμογής του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), με κίνδυνο μη αποδοτικής χρήσης των αντίστοιχων κονδυλίων και εμφάνισης παρατυπιών, είτε απώλεια ενωσιακής χρηματοδότησης», όπως επισημαίνεται. Κατά τον έλεγχο, διαπιστώθηκαν μία σειρά από «ελλείψεις» στις διαδικασίες παρακολούθησης της υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ειδικότερα, διαπιστώθηκαν ελλείψεις στο θεσμικό πλαίσιο του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) «που πλήττουν την αποτελεσματικότητά του στην πρόληψη και τον έγκαιρο εντοπισμό τυχόν καθυστερήσεων». Είναι χαρακτηριστικό ότι «δεν προβλέπεται, πέρα από τα συμφωνηθέντα με την Ευρωπαϊκή Ένωση ορόσημα, η υποχρεωτική σύνταξη και καταχώριση επιμέρους αναλυτικού χρονοδιαγράμματος υλοποίησης (με ενδιάμεσες κρίσιμες ημερομηνίες προόδου) των ελεγχόμενων έργων εντός του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Ταμείου Ανάκαμψης (ΟΠΣ ΤΑ)».
Επιπλέον, «δεν υφίστανται διαδικασίες για την πρόληψη της εμφάνισης κινδύνου καθυστερήσεων (ορισμός και κριτήρια του τι συνιστά ουσιώδη καθυστέρηση, ανάλυση κινδύνων και αυτοματοποιημένες ειδοποιήσει εντός ΟΠΣ ΤΑ». Πλημμέλειες, ελλείψεις και υποστελέχωση Ένα ακόμη ζήτημα που υπογραμμίζεται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει να κάνει με τις «διαδικασίες παρακολούθησης της ωρίμανσης και της υλοποίησης των έργων, που δύνανται να συμβάλλουν στην καταγραφή και αντιμετώπιση τυχόν καθυστερήσεων». Όπως επισημαίνεται, «αυτές εφαρμόστηκαν πλημμελώς από τους εμπλεκόμενους φορείς, με αποτέλεσμα ακόμα και καθυστερήσεις στην επίτευξη οροσήμων να μην έχουν καταγραφεί στο ΟΠΣ ΤΑ».
Μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται από την «υποστελέχωση των φορέων υλοποίησης» στην πλειονότητα των ελεγχόμενων έργων. Μάλιστα για την ενίσχυση των διαδικασιών διαχείρισης και παρακολούθησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, οι εμπλεκόμενοι φορείς προσέφυγαν σε συμβάσεις με ιδιώτες αναδόχου. Ωστόσο, ακόμη και η συμβολή ιδιωτών, «δεν απέτρεψε την πλημμελή εφαρμογή των διαδικασιών παρακολούθησης των έργων εντός ΟΠΣ ΤΑ». Επίσης, οι υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου των εμπλεκόμενων φορέων, «ουδόλως έχουν συνδράμει στον έλεγχο της ορθής εφαρμογής των διαδικασιών υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους.
“Γυμνά” πληροφοριακά συστήματα
Ένα άλλο ζήτημα που δημιουργεί προβλήματα είναι οι «ελλείψεις» που σημειώνονται, «στη διασυνδεσιμότητα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Ταμείου Ανάκαμψης με άλλα πληροφοριακά συστήματα και οι αδύναμες δικλίδες αυτού». Για παράδειγμα παρατηρούνται χειροκίνητες διαδικασίες, έλλειψη πρωτοκόλλων επικοινωνίας, δυνατότητας παραγωγής συνδυαστικών αναφορών, υποχρεωτικών πεδίων προς συμπλήρωση στα σχετικά έντυπα και αυτοματοποιημένων ειδοποιήσεων κτλ.
Όλα αυτά, «πλήττουν την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας του, όσον αφορά την πρόληψη και την αντιμετώπιση του κινδύνου καθυστερήσεων».
Τέλος στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διαπιστώθηκαν «καθυστερήσεις στη διαδικασία ωρίμανσης και έναρξης υλοποίησης των έργων, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στις αρχικές αποφάσεις ένταξης τους». «Ως διορθωτικό μέτρο, οι εμπλεκόμενοι φορείς επέλεξαν τη λύση της τροποποίησης των οικείων αποφάσεων ένταξης των έργων, χωρίς όμως να καταγράψουν στις αποφάσεις αυτές (ή σε άλλα εντός του ΟΠΣ ΤΑ έγγραφα) τις αιτίες των καθυστερήσεων και, έτι περαιτέρω, τα συγκεκριμένα διορθωτικά μέτρα αντιμετώπισης αυτών» επισημαίνεται.
ΟΠΕΚΕΠΕ: Ξεκίνησε η δίκη του «γαλάζιου» πρώην προέδρου Μελά – Η κατάθεση Τυχερόπουλου και οι απειλές