Βαθιά κρίση στις Δικαστικές Ενώσεις

Ένωσης
Πριν από λίγο απορρίφθηκε, όπως ήταν αναμενόμενο, από την πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας κ Σαρπ η αίτηση του ΜεΡΑ25 για την έκδοση προσωρινής αναστολής της απαγόρευσης συναθροίσεων ενόψει της επετείου του Πολυτεχνείου. Στο σύντομο σκεπτικό της η Πρόεδρος του ΣτΕ υποστηρίζει ότι η απαγόρευση έγινε για λόγους δημοσίου συμφέροντος και προστασίας της δημοσίας υγείας από τον κίνδυνο διασποράς του COVID-19. Ως προς τη συνταγματικότητα της ίδιας της απόφασης δεν αναφέρεται καμία κρίση καθώς αυτή θα απασχολήσει το ανώτατο δικαστήριο κατά την εκδίκαση της κύριας προσφυγής.

Στο μεταξύ αναδεικνύονται βαθιές ρωγμές στις συνδικαλιστικές ενώσεις της Πολιτικής, Ποινικής και Διοικητικής Δικαιοσύνης αναδεικνύονται με αφορμή τη συνταγματικότητα ή μη της καθολικής απαγόρευσης των συναθροίσεων για τέσσερις μέρες, που αποφάσισε η κυβέρνηση.

Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε με την ανακοίνωση της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, η οποία όπως καταγγέλθηκε αργότερα ελήφθη χωρίς να προηγηθεί συνεδρίαση του Δ.Σ. και υποστηρίζεται ότι εκφράζει μόνο τις απόψεις του προεδρείου.

Σήμερα δύο μέλη του προεδρείου της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών, οι Βασίλης Φαϊτάς, Εφέτης ΔΔ, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών και Βανέσσα Παναγιώτα Ντέγκα, Πρόεδρος Πρωτοδικών ΔΔ, Ταμίας της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών με κοινή τους δήλωση συνυπογράφουν «κατά λέξη την από 15/11/2020 δημόσια τοποθέτηση της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων με τίτλο «Σύνταγμα και απαγόρευση συναθροίσεων» που έχει ως εξής:

Με την υπ’ αριθμό 1029/8/18 (ΦΕΚ 5046 Β’/ 14-11-2020) απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας αποφασίστηκε η απαγόρευση όλων των δημόσιων υπαίθριων συγκεντρώσεων στο σύνολο της Επικράτειας για το διάστημα από 15 Νοεμβρίου και ώρα 06.00’ μέχρι 18 Νοεμβρίου 2020 και ώρα 21.00’, στις οποίες συμμετέχουν 4 ή και περισσότερα άτομα με την απειλή επιβολής κυρώσεων.

Το άρθρο 11 παρ. 2 του Συντάγματος ορίζει ότι «υπαίθριες συναθροίσεις μπορούν να απαγορευτούν με αιτιολογημένη απόφαση της αστυνομικής αρχής γενικά αν εξαιτίας τους επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια…».

Η γενική απαγόρευση δεν παύει και αυτή να αφορά συγκεκριμένη συνάθροιση η οποία έχει εξαγγελθεί για ορισμένο τόπο και χρόνο με το ένα ή άλλο περιεχόμενο. Δεν μπορεί να επεκταθεί σε απαγόρευση και κάθε άλλης συνάθροισης σε ολόκληρη γεωγραφική περιοχή (πχ σε Νομό ή πολύ περισσότερο σε όλη την Επικράτεια) διότι τούτο θα ισοδυναμούσε με αναστολή της ισχύος του άρθρου 11 του Συντάγματος κάτι που μόνο στις έκτακτες συνθήκες του άρθρου 48 του Συντάγματος (κατάσταση πολιορκίας) μπορεί να συμβεί (Σβώλου/Βλάχου, Το Σύνταγμα της Ελλάδος , Β’ , 1955, 228 και σε Κ. Χρυσόγονο, Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, έκδ. 2006, 489). Η δε ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 5 του Συντάγματος, την οποία επικαλείται η απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, αφορά στη λήψη ατομικών διοικητικών μέτρων περιορισμού της ελεύθερης κίνησης (πχ θέση σε καθεστώς καραντίνας συγκεκριμένου πολίτη) και δεν βρίσκει έδαφος εφαρμογής στις μαζικές υπαίθριες συναθροίσεις για τις οποίες προβλέπει αποκλειστικά και μόνο το άρθρο 11.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νέος εμφύλιος στην Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων – Ποιοι κάνουν λόγο για εργαλειοποίηση


Επιπρόσθετα θα πρέπει να τονιστεί, ότι για τις συναθροίσεις κατά την επέτειο του Πολυτεχνείου όπως και της Πρωτομαγιάς, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 3 του ΠΔ 73/2020 που εκδόθηκε για τη ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων του ν. 4703/2020, δεν οφείλεται γνωστοποίηση στις Αρχές.

Η Πολιτεία οφείλει να προστατεύσει τη δημόσια υγεία μέσα στις συνθήκες της πανδημίας, χωρίς να υπερβαίνει τα όρια του Κράτους Δικαίου. Θεωρούμε ότι η σχολιαζόμενη απόφαση για γενική απαγόρευση των συναθροίσεων σε όλη την Επικράτεια βρίσκεται εκτός Συνταγματικού πλαισίου και θα πρέπει άμεσα να ανακληθεί».

 

Γίνετε συνδρομητές στο «Δικαστικό Ρεπορτάζ», το κορυφαίο μηνιαίο περιοδικό για τη Δικαιοσύνη. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Ακολουθήστε μας στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις